Mina svar!

Jag fick några frågor iaf! 😊 Här nedan kommer ett försök till svar på dom.

Hur öppna har ni varit med den ofrivilliga barnlösheten runt familj och vänner? 
- I början höll vi tyst om vår situation för alla. Sen när det blev lite extra jobbigt när det gått några månader med behandling och utan resultat så bestämde vi oss för att berätta för våra familjer vad vi gick igenom. Så småningom, på ofrivilligt barnlösas dag, så öppnade vi oss för alla andra via ett inlägg på Facebook och Instagram.

Vad har ni för tankar kring IVF, visst står ni i kö för det?
- IVF är nåt vi helst vill slippa att genomgå, men då det snart inte finns nåt annat val  så är det självklart att vi gör det. Remiss är skickad så vi väntar bara på att få komma på besök eller få börja. Tyvärr kommer det inte att ske innan nyår fick jag reda på idag. Så fram tills dess kör vi på med Letrozole i hopp om att det fungerar! Är just nu inne på omgång sju.

Hur har ni upplevt vårdens insats? 
- Vi har fått bra hjälp av vården, finns inte så mycket att klaga på. Utredning fick vi vänta på i lite mer än två månader på och behandling påbörjades ca två månader efter pga av jul- och nyårsstängt på mottagningen.

Jag och min sambo har försökt i snart 1,5 år och visst börjar man bli orolig. Under resans gång så har jag fått höra från olika håll att jag blir gravid när jag slutar tänka på det, och lägger fokus på något annat. Vet inte riktigt om jag ska tro på det. Vissa månader har vi inte haft tankarna på det alls men ändå inte lyckats. Vad tror du? Sitter det i huvudet att man inte lyckas?
- Jag tror egentligen inte på att det skulle hjälpa att inte tänka på det. Det är så mycket som ska klaffa för att det ska bli en graviditet. Varför skulle äggets eller spermiernas kvalitet bli bättre om man inte tänker på det? Eller att en ÄL skulle ske helt magiskt bara för att tankarna är nån annanstans? Den gången jag blev gravid hade jag dock ingen tanke alls på allt då jag låg däckad i en förkylning, men tror ändå inte att det var därför det tog sig just den gången.

Med risk för att detta kanske är lite för personligt förstår jag om du inte vill svara. Vi har lite tappat lusten för sex på grund utav att de inte "tar sig". Hur har ni det gällande de och har du några tips? Har ni fått några specifika tips från vården för att öka chanserna?
- Så många gånger vi nästan blivit sura och bittra, inte på varann utan mer på hela situationen, när vi varit tvungna att ha sex. Tvångssex är inte det bästa för ett förhållande men vi vet ju att vi verkligen måste för att en ÄL är på G. När ÄL-perioden är över har vi många gånger väntat med sex till nästa tvångssex-period, just för att gnistan är borta. Det är verkligen jättetråkigt! När jag väl blev gravid blev vi så lättade att slippa allt tvång! Vi kunde ha sex när vi kände för det och det blev lite mer passionerat! Men nu är vi ju tyvärr inne i en tvångs-period igen.
- Vi har inte fått nå specifika tips av vården för att öka chanserna, mer än att ha regelbundna samlag varannan till var tredje dag.

Har du lagt om kosten på något sätt som kan gynna att bli gravid? Jag själv har forskat om lchf nu i 19 månader och efter att ha läst otroligt många och stora studier kommit fram till att de borde vara de som gynnar kroppen mest på alla sätt och vis och speciellt om man har svårt att bli gravid. Jag försöker även få igång min egen menscykel som varit knasig ända sedan jag fick mens första gången vid 16 års ålder, idag är jag 24 och de gör jag med hjälp av något som heter munkpeppar, har du hört talats om det?
- Inga kostförändringar har jag gjort. Provade LCHF en sväng förut då jag läste att det var bra för oss kvinnor som har PCOS. Dock tyckte inte min mage om det med allt fett och så då jag är gastric bypass-opererad. Så jag kör som vanligt med min kost. Borde egentligen sköta min kost mycket bättre än vad jag gör nu.
- Munkpeppar har jag hört talas om i förbifarten men vet inte riktigt vad det är och vad det gör för kroppen. Men bra om det fungerar för dig!

Allmänt, Tankar | |
#1 - - Denise:

Tack för svaren :) ha en trevlig helg och sköt om dig! Kram

Svar: Tack detsamma! 😊 Kram.
Mot Ett +

Upp