Resan hittills.

I detta inlägg kommer jag kontinuerligt att uppdatera vår resa.
 

 
November 2013
Vi bestämmer oss för att sluta med kondom och försöka få till en bäbis. Inget händer efter några månader och jag blir mer och mer orolig pga min oregelbundna mens.

Maj 2014
Jag ringer till fertilitetskliniken och beskriver vår situation men då vi inte har försökt i ett år får vi inte komma på utredning utan skulle ringa tillbaka på hösten om inget hade hänt.

Augusti 2014
Inget händer så jag ringer tillbaka till fertilitetsmottagningen och då var vi välkomna för utredning! Vi skulle få hem kallelse för provtagning och besök. Jag lämnar blodprov i september och min man lämnar spermieprov i oktober.

11 november 2014
Första besöket och jag får diagnosen PCOS och mannens spermier var som tur var bra! Jag får Letrozole utskrivet för att försöka framkalla ÄL vid nästa mens.

12 december 2014
Jag får mens och kan då tyvärr inte påbörja behandlingen då kliniken har jul- och nyårsstängt så får snällt vänta till nästa mens ändå.

25 januari 2015
Äntligen får jag min mens. Inväntar VUL på CD13.
 
27 januari 2015
Första kuren med Letrozole, en tablett.

6 februari 2015
Vid VUL visar sig den största äggblåsan vara knappt 6 mm så första kuren med Letrozole har inte fungerat. Får Primolut utskrivet för att framkalla mens som ska påbörjas inom en snar framtid. Vid nästa kur ska jag äta dubbel dos av Letrozole.

10 februari 2015
Jag börjar äta Primolut och gör detta i 10 dagar.
 
24 februari 2015
Min mens börjar. På fredag 6 mars, alltså CD11, ska jag in på ett nytt VUL för att se hur äggblåsorna ser ut.
 
26 februari 2015
Andra kuren med Letrozole, dubbel dos.
 
6 mars 2015
Det visar sig på VUL att jag har en äggblåsa som mäter 24-25 mm, på CD11. Hem och testa med ÄL-stickor för att se om den vill släppa eller om den blir en cysta.
 
11 mars 2015
På CD16 fick jag positivt utslag på ÄL-testet.
 
27 mars 2015
Negativt gravtest på morgonen. Mensen kom tyvärr på fm, strax innan lunch, ca 14-15 dagar efter förmodad ÄL. Men det positiva i det hela är väl att jag verkar ha haft en riktig ÄL åtminstone! Ringde till mottagningen och bokade in tid för nytt VUL, bokade även en tid för spolning av äggledare och livmoder.
 
29 mars 2015
Tredje kuren med Letrozole, dubbel dos.
 
2 april 2015
På CD7 den var jag in och gjorde spolningen av mina äggledare och allt såg bra ut, fri passage. Även livmodern såg bra ut. Tog upp Otrivelle, ÄL-spruta, med min läkare denna dag. Han skrev recept på sån så jag hade, vi skulle diskutera mer vid nästa VUL.
 
8 april 2015
VUL på CD13 den och en äggblåsa på 17,5 mm! Detta var på en onsdag, hade jag inte fått positivt utslag på mina ÄL-test tills på söndag fm så skulle jag ta min Ovitrelle.
 
11 april 2015
Som i förra cyklen fick jag även denna gång positivt utslag på ÄL-test på CD16! Detta var även på lördagen så jag slapp ta ÄL-sprutan.
 
27 april 2015
Mensen började, igen. Ringde till mottagningen och beställde tid för ett nytt VUL som kommer att bli på CD11.
 
29 april 2015
Fjärde kuren med Letrozole, dubbel dos.
 
7 maj 2015
VUL på CD11 visade en äggblåsa på nästan 17 mm i den högra äggstocken och en på nästan 12 mm i den vänstra. Alltså risk för tvillingar om båda släpper och blir befruktade!
 
12 maj 2015
Även denna cykel kom det positiva ÄL-testet på CD16, helt otroligt!
 
28 maj 2015
Mens som beräknat tyvärr. Ringde och bokade tid för VUL som blir på CD13.
 
30 maj 2015
Börjar omgång fem med Letrozole, fortfarande dubbel dos.
 
9 juni 2015
VUL på CD13 och det visade en äggblåsa på 19 mm.
 
10 juni 2015
Tog Ovitrelle-sprutan enligt läkarens ordination. Detta vid 10.30.
 
28 juni 2015
Mens kom tyvärr igen. Ovitrelle-sprutan verkar inte ha gjort som den skulle utan det känns som om kroppen gått på samma linje som dom andra gångerna.
 
10 juli 2015
VUL på CD13 visade en blåsa på "bara" 12,2 mm. Minsta hittills på samma CD.
 
15 juli 2015
Positivt ÄL-test på CD18 denna gång.
 
31 juli 2015
BIM men ingen mens.
 
2 augusti 2015
Positivt graviditetstest på BIM +2!
 
18 augusti 2015
Tidigt VUL på fertilitetsmottagningen visade att det inte fanns nåt i livmodern. Utomkvedshavandeskap misstänks. Starkt positivt graviditetstest togs där på mottagningen. Blodprov togs för att kolla hCG-värdet, vilket låg på 1149 och med den siffran borde man se nåt i livmodern vid en normal graviditet. Ännu större misstankar om utomkveds. Nytt blodprov ska tas för att följa upp.
 
21 augusti 2015
Nytt blodprov tas och medan jag är kvar på avdelningen så gör en annan läkare ett nytt VUL på mig och hon hittar det befruktade ägget i min högra äggledare. Jag får en tid för operation på tisdagen 25 augusti då äggledaren ska bort.
 
22 augusti 2015
Jag börjar att blöda lite på förmiddagen och få lite känningar från höger sida. Orolig och ringer 1177 som säger att det är en bra idé att åka till akuten, vilket vi gjorde. Sent på kvällen blir jag inlagd just för att det är konstaterat X.
 
23 augusti 2015
Jag blir opererad på söndagen ist för på tisdagen. Operationen går bra och jag slapp bli snittad.
 
31 augusti
Jag ringer till mottagningen och berättar att vi vill sätta igång processen för IVF. Remiss för blodprov ska skickas hem och sen får vi se när vi blir kontaktade för ett första besök.
Resan hittills | |
#1 - - Denise:

Håller tummarna för att det går vägen denna gång!

#2 - - Erica:

Vår resa är precis likadan och lika lång. Men på fjärde Letrozol kuren blev jag äntligen gravid!! Trodde inte det var sant. Efter allt kämpande! Men trots PCOS och många negativa graviditetstest och "bara" fyra ägglossningar på totalt ett år så blev det äntligen vår tur!! Fortsätt kämpa, ge aldrig upp! Snart är det även er tur! Nu är jag i v 11+2 och hoppas att den lille guldklimpen lever där inne. Om 1,5 vecka får vi veta på ultraljudet. Önskar er all lycka till nu <3

#3 - - Bella:

Varit hos gyn idag, startat utredning. Fick med mig Letrozol hem som jag ska börja på snart för första gången, därför jag sitter här och googlar. Jag var väldigt upprymd när jag gick ifrån gyn då jag tänkte "OJ! jag kanske är gravid om 1 månad!" men ju mer jag läser om det på nätet, ju svårare förstår jag att det antagligen är. Jag önskar er lycka till med allt!

Upp